32

web'ART

Bor, mámor, párkapcsolat

 



Kiváló borok és párkapcsolati témák feldolgozásából születő egyedi műfaj a Hirös Gasztroszínház legújabb gyermeke. A Pár, pohár, ábránd című előadás során életünk egyik legfontosabb érzelmi vonatára ülünk fel együtt, kiváló ízek társaságában. Humoros, dallamos „terápiát” tartunk egymásnak a szeretetről, a hűségről, a bizalomról és az őszinteségről… Ha pedig marad még időnk, az előadás után koccintunk és levonjuk a konzekvenciákat. A társulat legújabb darabjáról Sárosi Gábor, igazgatóval beszélgettünk.

 

A Hírös Gasztroszínház legújabb darabja, amelyben ismét a szerelem, a párkapcsolat a téma. Ezúttal milyen megközelítésben?

- Ahogyan ezt a többi színház is teszi, mi is bemutatunk minden évadban új előadásokat. A 2018/19-es évadunkban két premier várható, a Pár, Pohár, Ábránd volt az első, a második pedig tavasszal egy családi, tehát kifejezetten gyerekeseknek szóló előadás lesz. A Pár, Pohár, Ábránd elkészítésének célja kettős. Egyrészről nagyon szerettünk volna új színészeket bevonni a gasztroszínházi munkába, másrészről az elmúlt öt év tapasztalata az, hogy nézőink a legszebb harmóniákat a párkapcsolatok és a borok párosításában látják. A közönségünkre is hallgatva, az ilyen típusú előadásaink palettáját szerettük volna erősíteni. Új alkotókra pedig azért is szükség van, mert minden nálunk játszó színészt egyeztetni kell nagyszínházakkal, forgatásokkal, egyéb előadásokkal, és ha valakit nehezebben nyerünk meg egy időpontra akkor az az előadásszámunk rovására mehet, és mi pont ezt szeretnénk évről évre növelni.

Anélkül, hogy elárulnám az előadás kimenetelét, röviden elmondható, hogy a borkóstoló már az első bor kiöntése előtt félbeszakad, mert az egyik „vendégnek”, Andrásnak még nem jött meg a partnere, Réka. Elnézést kér, hogy megszakítja a programot és röviden vázolja a helyzetet. Sőt megkér minket arra, hogy segítsünk majd neki. Ám mindannyian tudjuk, hogy a tervekhez képest semmi sem úgy sül el, ahogy azt szeretnénk, de ha elég ügyesek, talpraesettek vagyunk, akkor az összes akadályt el tudjuk hárítani a céljaink elől. Akik látták már a Fiú, Leány, Bor című előadásunkat, azok már ismerik a színházi formát, ám nyilván a tartalom egészen más irányban mozdul el. Minden bor párosul egy visszatekintéssel a múltba, korábbi kapcsolatokra, melyek okkal nem működtek. Két szereplőnk megpróbálja feltárni, hogy milyen események vezettek odáig, hogy inkább félelmet éreznek, ha párkapcsolatról esik szó.  Ezek a félelmek pedig egyre inkább feloldódnak a boroknak és a közönség interakcióinak hála, és előkerül az őszinteség, mely fájdalmasságával orvosolni tud mindent, ami ezen az estén előkerül.

 

Milyen irodalmi, színházi és egyéni élményekből épül fel a darab?

Különleges előadás ez, hiszen az eddigiekkel ellentétben kihasználtuk Juci és Tomi (Kőszeg Judit színésznő és Szegedi Tamás színész) kiváló énekhangját és dalbetétekkel csipkéztük a darabot. De nem kell zenés darabra gondolni, hiszen a dalok a valóságos helyzetből szólalnak meg. Nincs zenekar, nincs bejátszott zene sem. Felcsendülnek részletek Máté Pétertől, Kovács Katitól, az LGT-től, de néhány sorra a Szívemben bomba van és a Valaki kell nekem is c. slágerek is megszólalnak. A darab szövegkönyvét a színészek együtt fogalmazták, és írták meg. Elsősorban saját tapasztalataik és élményeik jelennek meg benne, de sok drámarészlet is tarkítja a megszólalásokat. Pl. József Attila, Kosztolányi, Shakespeare stb…


Megkértük az új tagokat, hogy kicsit mutatkozzanak be: 

Kőszegi Judit: - Tanulmányaimat a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Iskolában végeztem, 2015-ben kaptam meg a színész és drámajáték-vezető oklevelem. Azóta főleg független társulatoknál játszom. Színpadi munkáim jelentős része társadalmi témákat dolgoz fel, olyan problémákat érint, amelyekről kevesen beszélnek. Éppen ezért gyakran tartoznak előadásainkhoz drámapedagógia foglalkozások is, amelyekben szintén nagy lelkesedéssel veszek részt. A Pár, Pohár, Ábránd című előadásunk különleges helyet foglal el a szívemben, hiszen színésztársammal, Szegedi Tamással közösen írtuk. Ezáltal egészen személyes történetek is elhangoznak benne, amelyeknek érdekességeit, tanulságait öröm megosztani a közönséggel. Eddigi tapasztalataink alapján ez a személyes hangvétel képes közelebb hozni hozzánk - és a megformált karaktereinkhez is - a nézőket. A Pár, Pohár, Ábránd mellett a nézők láthatnak még többek között a KV Társulat, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, a PartVonal Műhely, az Affér Társulat és a Független Színház előadásaiban is.

Szegedi Tamás: - Közel hét éve foglalkozom színházzal és drámapedagógiával. Két éve drámainstruktorként végeztem a Színház - és Filmművészeti Egyetemen, ami a színházi neveléssel kapcsolatos drámapedagógiai munkaformák gyűjtőneve. Több független társulattal dolgoztam és dolgozom jelenleg is. A legjelentősebb a Független Színház, ahol nem csak színházi alkotóként, hanem képzési programvezetőként is dolgozom. Itt társadalmi témákban készítünk előadásokat és hozzá kapcsolódó oktatási programokat. A színházban számomra a nézőkkel kapcsolatos valódi interakció a legfontosabb, ettől érzem igazán élőnek és megismételhetetlennek, ilyen a Pár Pohár Ábránd is.

 

Hogyan készültek fel erre a darabra?

- Miután megfogalmazódott, hogy kikkel és milyen formában szeretnénk előadást csinálni, első körben a színészek kezdtek el dolgozni. Legelőször kibeszélték egymás tapasztalatait a párkapcsolatokról, majd megfogalmaztak egy cselekményvázat az előadásnak. Itt jöttem én, egyeztettünk, elolvastam, megbeszéltük a pilléreit a darabnak. Majd elindult a próbafolyamat, ami nálunk elsősorban valakinek a lakásán, vagy a majdani bemutató helyszínén szokott zajlani. Abban egyeztünk meg, hogy mindig, amikor elérnek egy fordulóponthoz, bemutatják nekem a jeleneteket és én belerendezek kicsit. Végül eljutottunk a főpróbáig, ahol apró finomítások, logikai csiszolások zajlottak, továbbá hozzáillesztettük a borokat és bele is építettük őket az előadásba. E nélkül nem is lehetne gasztroszínháznak hívni.

 

Sokan úgy vélik, hogy a Keserű Aszú a Fiú, leány, bor című darabotok folytatása…lehet, hogy a Pár, pohár, ábránd szerelmeseivel is találkozunk még egy későbbi kapcsolati szakaszban?

- Én nem feltételen hívnám folytatásnak, mert pontatlan így a kifejezés, azt mondanám, hogy a bor és párkapcsolati előadás családunk egy újabb gyermeke. Hasonlít a szülőkre, de mégis a saját útját járja és egyéniséggé válik. Akár azt is mondhatom, hogy a gasztroszínházi műfajon belül is vannak alműfajok, nálunk ilyen a bor és párkapcsolat, vagy a sör és a férfiak, vagy sütemények és nők stb…

 

Egy új gasztroelem is műsorra lett tűzve, mégpedig a chutney. Hogyan jött ez a képbe?

- Összehozott a sors Holzerné Diós Karolinával, aki a Katona József Gimiben volt évfolyamtársam. Azóta családanya és saját chutney-t gyárt. A chutney különleges ízkombinációi kiválóan passzolnak a borokhoz, ráadásul az előadás tartalmára is reagálnak. Ha megvizsgáljuk a színeket, a hozzávalókat, az ízeket és a pikantériát akkor gyönyörű harmóniák jönnek össze a darabban elhangzó szövegekkel. Remélem, hogy ezentúl minden előadásunkhoz meg lehet majd kóstolni a Dió Chutney-t.

 

Kiknek ajánlanátok a Pár, pohár, ábránd-ot?

- Minden gasztroszínház rajongónak ajánlom, hiszen ők már tudják, hogy csalódás nem érheti őket. Akik pedig nem ismerik a formát, fogják meg a párjuk, vagy édesanyjuk, édesapjuk kezét és hozzák el magukkal.

„Életünk egyik legfontosabb érzelmi vonatára ülünk fel együtt, kiváló ízek társaságában. Humoros, dallamos „terápiát” tartunk együtt, egymásnak a szeretetről, hűségről, bizalomról, őszinteségről… Ha pedig marad még időnk, az előadás után koccintunk és levonjuk a konzekvenciákat.”


A következő előadás 2019. január 19-én 19 órától lesz a Koch Borszaküzletben (6000, Kecskemét Bethlen krt. 12/c)


Fotó: vigyázz-kész-FOTÓ





© Minden jog fenntartva!