8

2018.1.

Tradicionalitás és haute couture 




Rolls-Royce-ok, Bentley-k és Jaguárok közötti ösvényen kalauzol bennünket Valker Viktor egy pesti gyártelep közepén. A magyar üzletember, aki az ingatlanfejlesztés mellett legszívesebben hobbijának, a régi angol autók gyűjtésének és restaurálásának hódol, hétköznap is ezekkel a csodákkal jár. Az angol luxus- és sportautókból, valamint pár amerikai autóból álló családi gyűjtemény most első kézből mutatkozik be az AIP'ART olvasóinak.


Honnan jött ez a szenvedély? 

Természetesen gyerekkorban találkozik az ember az első autóval, és ha ez egy jó találkozás, különleges az autó, akkor ott meg is jön a szeretet. Ezen belül is vannak bizonyos típusok, vagy bizonyos kategóriájú autók, amik megfognak egy gyereket. Én sokat voltam Ausztriában és az ottani rokonoknál voltak olyan járművek, amik nagyon megtetszettek nekem. Amikor felcseperedtem, igyekeztem én is ilyeneket használni, ilyenekkel járni. 17 éves koromban vettem meg használtan az első  autómat, ami  egy ’60-es évekbeli  Jaguar volt, külföldről szereztem be, hiszen akkor még nem lehetett itthon ilyen autókat kapni.


"Az ember gyerekkorában találkozik az első autóval, és ha ez egy jó találkozás, akkor ott meg is jön a szeretet."


Hogyan lett belőle gyűjtemény?

Ha a szeretet megvan, akkor egyre több lesz belőle. Megtetszik egy típus és akkor azt megveszi az ember, majd egyre csak fejlődik, szaporodik a gyűjtemény, ami az ’50-es évek végétől egészen a ’80-as évek elejéig tartó, klasszikus kort idézi elénk. Jelenleg negyven fölött van az autók száma, de ez változó, mert hol eladunk, hol pedig veszünk hozzá. Emellett restaurálunk is, tehát nem csak kész autókat vásárolunk, hanem olyanokat is, amikkel munka van. Ha újjá varázsoltuk akkor vagy a gyűjteményben marad, vagy eladjuk - így ez nem csak hobbi, hanem egy kicsit azért üzlet is. A mi gyűjteményünk angol luxus- és sportautókból, és egy pár amerikai darabból áll, amit már a fiam szerzett. 


"A gyűjtemény az ’50-es évek végétől egészen a ’80-as évek elejéig tartó, klasszikus kort idézi elénk." 


Hol lehet rábukkani ezekre a csodákra?

Ennek is megvan a piaca, mint általában mindennek. Kicsit olyan, mint a műtárgy piac, hiszen ezek az autók tulajdonképpen a műtárgy kategóriába tartoznak. Ha ebben a körben mozog az ember, akkor tudja azt, hogy mikor, hol és mi a kínálat. Amikor megveszünk egy oldtimert, akkor bekerül az üzemünkbe, ahol szükség szerint a kisebb-nagyobb munkákat elvégezzük rajta, és az eredeti állapotába hozzuk. Ez általában hosszú folyamat, van amikor több évet is igénybe vesz.


Mi a sorsa a restaurált autóknak?

Ha egy autó elkészül, akkor a gyűjteménybe kerül, de ez nem egy nyilvános gyűjtemény, tehát nincs nyitvatartási idő. Nyilván barátoknak, vagy akit nagyon érdekel, azoknak szívesen megmutatjuk a kiállított járműveket, de nem úgy működik, mint egy múzeum. Ha a kész autó nem olyan érdekes, vagy már másikat szemeltünk ki, akkor eladjuk, de ez nem egy kereskedés, tehát nem az eladás a fő cél. Vannak olyan darabok, amelyek 10 – 15 évig is velünk vannak, mielőtt megválunk tőlük. 


Mennyire nehéz egy ilyen darabhoz alkatrészt találni?

Nekünk ez nem okoz gondot, mert már eléggé benne vagyunk a szakmában, és tudjuk a forrásokat. Ha valaki most kezdi, akkor bizony meggyűlik a baja, mire megtalálja a szükséges alkatrészeket. Kell egy jó gyakorlat, mire az ember megtudja, hogy mit, honnan lehet beszerezni, és azt is, hogy melyik a jó, melyik a nem jó alkatrész. 


Melyik a legkülönlegesebb darab?

Legjeim nincsenek, hiszen ami a gyűjteményben van, arra általában mindre büszke az ember, és mind szereti. Mondjuk, amelyiket nem szívesen adnám el, az egy Rolls-Royce, ami éppen most szét van szedve, mert a tavaszi átvizsgáláshoz kapcsolódóan a klímahűtőjét cseréljük. Számomra mind különleges, de van itt például egy 1960-as BMW is, ami a BMW gyári múzeumé, ebből ez az egy van a világon. Ez az autó 2,5 millió euró értékű és zárt kamionban érkezett hozzánk restaurálásra. Merthogy jó nevünk van a szakmában, így néha különleges ügyfeleknek különleges autókat restaurálunk.


Németországban nem tudják felújítani? Vagy itt annyival olcsóbb?

Nem az ár számít, hiszen ma már Magyarország sem olcsó, viszont szerencsére nálunk még olyan szakmai tudás van, ami ott már hiányzik. Azt gondolom Nyugat-Európa egyik nagy baja, hogy folyamatosan elbutul és hiánycikké válnak azok a kézműves dolgok, amiket Magyarországon és Kelet-Európában még meg lehet találni. Itt az emberek sokkal tovább rá voltak kényszerítve  a problémák kétkezi, saját megoldására, így megmaradt a tudás. Mi ezt tartjuk életben.


Használja is ezeket az autókat?

Igen, ha tehetem mindig. Télen egy '70-es évek elején gyártott Range Roverrel, nyáron pedig egy Rolls-Royce kabrióval, vagy Jaguar kabrióval szoktam járni. De természetesen van mai autóm is, ha el kell szaladni például Münchenbe, oda az ember nem ilyenekkel megy. Nem azért, mert nem lehetne, hanem mert kár az autópályán száguldozni velük. De a mindennapokban itt a városban és a környéken oldtimer autókkal járok.


Mire vágyik még?

Jelenleg minden megvan, ami tetszik, de az új vágyakat mindig a sors hozza magával. Lehet, hogy holnap után szembe jön valami, amire még korábban nem gondoltam, hogy be kellene szerezni. Ez is olyan, mint az ember ízlése, korról korra változik. Van olyan autó típus, amire tizenöt éve rá se néztem, abszolút nem érdekelt, most meg az egyik kedvencem. Változik az ember, szakmailag is és vágyaiban is. Szerencsés helyzetben vagyok, mert az irodám alatt vannak az autók. Minden nap ott jövök keresztül, ahol a járművek állnak és a munkám során is többször lejövök az üzembe, a műhelyekbe, megnézem, hogy állnak a kollégák a restaurálásokkal, megbeszélünk a munkafolyamatokat. Nem is mondanám, hogy ez egy munka, inkább egy felüdülés számomra.


"Ez is olyan, mint az ember ízlése, korról korra változik. Van olyan autó típus, amire tizenöt éve rá se néztem, abszolút nem érdekelt, most meg az egyik kedvencem."


Összefonódik az Ön hobbija a felesége hivatásával? 

Nagyon sok terület van, ahol találkozunk. Az első és legfontosabb, hogy mind a kettő egy kézműves munka, és mind a kettő tradicionális alapokra épül. Amit ő képvisel a divatban, az egy nagyon magas haute couture minőség, és ez itt ugyanaz. Arról nem beszélve, hogy a különleges anyagok é s design is megjelenik mindkét területen. Az ilyen autóknak két érdekességük van: az egyik a technika, ami teljesen más, mint egy mai autónál, a másik pedig a formaterv, ami szintén eltér a jelenlegi járművekről. Abban az időben az autók sokkal inkább az egyéniséget kifejező tárgyak voltak, akárcsak a ruhák. Ma már egészen más formaszempontok alapján terveznek. Ezeknek az autóknak lelke van és, ha nem szeretik a tulajt, akkor nagyon sok bosszúságot tudnak okozni, mert a műszaki dolgok el tudnak romlani, bosszúsgot okoznak, ha nem érzik a szeretetet, a gondoskodást.


Közös platformon is meg tud jelenni ez a két terület, a divat és az autók?


Természetesen. Május 4. és 6. között volt egy nagy közös rendezvényünk, a Balatonfüred Concours d'Elegance, ahol pontosan ezeket az autókat vonultattuk föl a divattal együtt. A Concours d’Elegance rendezvénynek az a lényege, hogy az autókat nem műszaki, vagy erő szempontból értékelik, hanem kifejezetten a formai szépség és az eredetiség kap hangsúlyt. Az autók által képviselt eleganciát és egyediséget pedig ötvözzük a divattal.




Bajáki Zsanett





 

© Minden jog fenntartva!