5

2017/2.

CaraWonga – Az alkotói élmény ajándéka


 

Kati és Bhadra régi barátnők, akik a szimpla kávézgatások helyett úgy döntöttek, hogy valami sokkal produktívabb dologba fektetik az együtt töltött időt. Kreativitás, művészet, fantázia és egy kis játékosság a receptjük, valamint az, hogy rendületlenül hiszik: az átlagemberek életébe is becsempészhető az önálló alkotás élménye. A caraWonga termékek megálmodóival indulásról, ötletekről és küldetésről beszélgettünk.

 

Kikből áll a caraWonga csapata? Mutatkozzatok be röviden!

Kati: A Kandó Kálmán szakközépiskolában végeztem textilszakon, majd az Iparművészeti Egyetem textilművészeti szakán szövöttanyag-tervezőként diplomáztam. Az egyetem befejezése után egy grafikai iskolát is elvégeztem; tervezőgrafikus lettem. A második gyermekünk születése után úgy döntöttünk, hogy Pestről visszaköltözünk Kecskemétre, és nagy szerencsénkre ötlettársamék, Bhadráék is akkor határozták el, hogy a külföldi útkeresés után újra itt telepednek le hosszabb távon. Korábban is barátok voltunk, tartottuk egymással a kapcsolatot, de ez volt az az időszak, amikor mindketten Kecskeméten találtuk meg az otthonunkat, és úgy éreztük, itt az ideje, hogy valamilyen közös dologba fogjunk. Ekkor jött szembe egy hatalmas lehetőség…

Bhadra: Valójában a férjek azok, akik tinédzserkoruk óta barátok, és mi rajtuk keresztül ismerkedtünk meg. Nekem az írás és a szépirodalom a szerelmem, ami más művészeti ág, mint a textilművészet, de mindkettőhöz sok kreativitás és elhivatottság szükséges. Ráadásul ez a kétféle művészet ötvözhető is, amit szerintem kevesen gondolnának. Katival a sok együtt töltött idő alatt rájöttünk, hogy nagyon jól és hasznosan tudunk együttműködni, ezért elkezdtünk egy olyan közös projekten gondolkozni, amelyet erre tudunk építeni. Ekkor jött a lehetőség, Katit felkérték, hogy készítsen szőnyegeket a Helsinki Design Hétre.


Hogyan történt ez a megkeresés?

Kati: Létezik egy ÉlményMűhely nevű nemzetközi csapat, akik egy magyar srác, Fenyvesi Kristóf vezetésével indultak. Kristóf Finnországban tanítja a matematikát és a művészeteket együtt, ugyanis azt kutatja, hogy a hagyományos oktatás hogyan tehető élményszerűvé a különböző művészeti ágak bevonásával. Ezzel a módszerrel járja a világot, és workshopjainak egy geodézikus kupolából álló félgömb ad otthont. Ismerte a terveimet, hiszen már kapcsolatban álltunk, ezért felkért, hogy tegyük az előadóterét otthonosabbá, vagyis olyan hellyé, ahová a gyerekek szívesen ülnek be. Én egy korábbi pályázatra terveztem azt a moduláris rendszert, amelyekből a caraWonga szőnyegek állnak, és az alapformaként kitalált rombuszok szintén egy kis geometriai-művészeti játékot varázsoltak ebbe a környezetbe. Annyira megtetszett Kristófnak a dizájn, hogy azóta ő mentorál bennünket, és bármerre tart is bemutatót a világban, viszi magával a termékeinket. Legközelebb, például, a dél-afrikai OPEN DESIGN Fesztivál vendégeként egy caraWonga-workshopot is tart helyettünk, hiszen mi nem tehetjük meg, sajnos, hogy kiutazzunk.

 

Mit kell tudni ezekről a szőnyegekről?

Bhadra: Ezeknek a moduláris rendszerből álló szőnyegeknek nyolcvan százalékban újrahasznosított ipari filc az alapanyaguk. Olyan rombuszokból épül fel az egész, amelyeket sem ragasztani, sem pedig varrni nem kell, az egyes modulokat mindössze a fülek segítségével lehet összeilleszteni. Ennek köszönhetően nagyon könnyen variálható és a saját igényeinkre szabható a termék. Tisztítani porszívóval, nedves ronggyal lehetséges, akár a többi – hagyományos – padlószőnyeget. Szerkezetének hála arra is van lehetőség, hogy az egyes elemeket lecseréljük. Nem kell tehát szekrényt vagy asztalt ráhúzni a szőnyegre, ha például vörösbor csöppen rá, vagy bármitől megsérül a felülete. Ezekre az esetekre a doboz mindig tartalmaz pótmodulokat.

Kata: Ez egy dekorációs célra kézzel készített dizájnszőnyeg, ettől függetlenül nem macerás, sőt külön kezelést sem igényel. Az angolok erre az „area rag” kifejezést használják. Vagyis nem egy faltól falig tartó anyag, hanem inkább csak kisebb-nagyobb szigetekként jelennek meg a padlón. Kerestek már meg bennünket azzal, hogy egy étterem több száz négyzetméteres területét fednék le vele, de nem mentünk bele, mert ez a fajta szőnyeg nem erre való. Színes, variálható, fiatalos, a mintája is olyan, hogy az ember szívesen beteszi a nappalijába, a dolgozószobájába vagy éppen az irodába, ahol szem előtt van, és jól mutat. Nincsenek fix összeállításaink, a vásárlók egyedi színkombinációit valósítjuk meg, ezáltal válik a termékünk teljesen személyre szabhatóvá. Mivel modulokból épül fel, a mérete is bármikor változtatható: lehet kisebb és nagyobb, szélesebb vagy akár hosszabb.

Bhadra: Ha a kirakás után úgy érzed, hogy kellene hozzá még negyven centi, akkor fogod magad és írsz nekünk, hogy küldjetek még 25 modult. Vagy tegyük fel, költözöl, és már nem fér el az egész szőnyeg a nappalidban, akkor akár két részre is tudod bontani, hogy két különböző helyiségben letehesd. Másik példa: ha mégis fiú lesz a várva várt baba, és nem lány, akkor a rózsaszín modulok helyett kékeket rakhatsz a szőnyegedbe.


Mennyire bonyolult az összeállítása?

Bhadra: A terméket nem készen kapja a vásárló, hanem a csomag modulokat és egy profi felhasználási útmutatót tartalmaz, melyhez a honlapunkon további segédleteket is lehet találni. Tulajdonképpen a filcfüleket kell összeilleszteni, és az első egy-két modul után már gyerekjáték az egész, 10-12 évesek is képesek összerakni. Nagyjából másfél órát vesz igénybe a munka, tehát egy mozifilmnyi idő, melynek a végén nem csupán egy szőnyeget kapsz, hanem alkotói élménnyel is gazdagodsz. Ezeken kívül közösségteremtő hatása révén családi vagy baráti programnak is kiváló. Céges csapatépítő feladat lehet, hogy tervezzétek meg és kivitelezzétek együtt az irodai szőnyegeteket. Ideális ajándék, például, lakásavatókra, vagyis az új lakóknak lesz egy egyedi, csak rájuk jellemző dizájntárgyuk az otthonukban.


A szőnyegen kívül mást is gyártotok?

Kati: Igen, egy új termékkel szeretnénk most kilépni a piacra. Ugyanaz az alapanyag – tehát újrahasznosított szőnyegpadló –, és maradtunk a rombusz formavilágánál, de ezúttal kétcentis matricákat készítettünk belőle. Így jött létre egy öntapadó formákból álló mozaik, melyekből térbeli és díszítő mintákat is ki lehet rakni. A matricákból pedig különböző kollekciókat állítunk össze. Az első ilyen kiadott termékünk a Mandala kollekció, amelyet jelenleg hétféle mintában lehet kapni. Ahogyan a szőnyegek, úgy ez a termék is „arra játszik”, hogy a vásárló hozza létre, alkossa meg a kész otthoni dekorációt. Számunkra nagyon fontos, hogy az átlagemberek életébe is becsempésszük a művészetet, hiszen ezáltal lehet igazán lelket adni a tárgyaknak. Azt tapasztaljuk, hogy a magyarok bátortalanok ilyen téren, és szinte semmit nem csinálnak a két kezükkel. Ezért is szerettünk volna olyan terméket létrehozni, amelynek segítségével bárki bármilyen körülmények között – akár nulla kézügyességgel, de – valami szépet tud létrehozni, amit aztán büszkén mutathat meg másnak, hogy azt ő csinálta, és ami egyúttal a lakása dekorációjává is válik. A matricákat és a mintát szintén dobozban kapja meg a vásárló, de természetesen teljesen önállóan is lehet saját képet tervezni. Ez most az új őrületünk, teljesen beleszerettünk, ráadásul a workshopok területén is szépen telik a naptárunk.

 

„A termék arra játszik, hogy a vásárló hozza létre a kész otthoni dekorációt. Számunkra nagyon fontos, hogy az átlagemberek életébe is becsempésszük a művészetet, hiszen ezáltal lehet igazán lelket adni a tárgyaknak.”

 

Bhadra: Nagyon jó példa a termék sikerére anyukám, aki először úgy ült neki, hogy ő biztosan nem tudja egyedül kirakni. Nekiállt a kapott mintának, de már az elején felmerült benne, hogy másmilyen színt tesz a közepébe, később pedig félre is tette a sablont, és a saját elképzeléseinek megfelelően, teljesen egyedül fejezte be a kirakást. Mire este hazaértem, már a tükör és a fal is tele volt a díszítésekkel.

Kati: Fal, tükör, kaspó, váza, bútor, füzet – bármi, amire ráragad, kiváló felület lehet. Megpróbáljuk inspirálni az embereket arra is, hogy bátran engedjék szabadon a fantáziájukat. Az eddigi tapasztalatunk pedig azt mutatja, hogy létezik olyan pont, amelyiken túl ezt már nem kell kérni, mert pár perc nézegetés, ismerkedés és játék után a képzelet beindul, és automatikusan viszi magával a kezet is.


Milyen lehetőségek állnak egy ilyen termék előtt?

Kati: Nagy előnyünk, hogy nincs konkurenciánk, legalábbis még nem találkoztunk vele. Próbáljuk megugrani a Magyarország–Amerika távolságot, mert a statisztikánk azt mutatja, hogy a magyarországin kívül az USA-ból, Kanadából és Ausztráliából érkezik a legtöbb megrendelés. Azonban drága és nehéz folyamat innen átjutni az óceánon, a népszerű és trendi bloggerek pedig komoly pénzeket kérnek el tőled, hogy reklámozzák a termékedet. A szőnyegekre vonatkozóan látjuk, hogy a magyar közönség érzékeny az árakra, viszont egy bizonyos összeg alá nem tudunk menni, hiszen kézzel készült dizájntermékekről van szó, amihez az alapanyagot mi is vásároljuk. A Mozaik kollekciónak viszont Magyarországon szeretnénk minél több helyet, viszonteladót, workshopot, valamint azt, hogy itt, Kecskeméten is megismerjenek bennünket, mint termék alkotóit. Szeretnénk hozzátenni a város kulturális életéhez azt, amit mi adhatunk. A visszajelzésekből pedig azt látjuk, hogy szerencsére nagyon igényli ezt a közeg, egyre több figyelem szegeződik ránk, mióta elkezdtük kommunikálni, hogy vagyunk. Helyet kaptunk a Malom tetején megrendezett Fashion reggelitől kezdve a SZIGMA (J)összművészeti Együttléten át a Guba parki családi napokig, és a táncrendünk az egész nyárra betelt.

Bhadra: Büszkék vagyunk arra is, hogy a Vasarely Múzeum megkeresett bennünket. A rombuszok elcsábították őket. Meglátták a termékeinket, és úgy gondolták, hogy ez abszolút az ő profiljukba illik, így a Múzeumok Éjszakáján szőnyegworkshopot tartottunk nálunk, a kiállítótérben. Annyira beleszerettek a munkáinkba, hogy szőnyegeinket és a mozaikokat a múzeumi shopjukban szeretnék árulni, így nekik külön készülnek igazi 3D-s, geometrikus op-art termékek. Június végén pedig az ELTE művészetpedagógiai konferenciáján is jelen leszünk.


Hogyan látjátok magatokat pár év múlva?

Kata: Sok munka vár még ránk, és néha azt érzem, hogy fejben már jóval előrébb tartunk, mi pedig csak loholunk az egész után. Inspiráció van bőven, ezzel a rombusszal szinte mindent meg lehet csinálni. Mandalákkal kezdtünk, 3D-s megrendelésünk már van, utána pedig szeretnénk egy csempeminta-sorozatot készteni. Az Instagramon terjedt el most az a nagy őrület, hogy a fiatalok mintás csempéken állva fotózzák a lábfejüket, a cipőjüket. Izgat bennünket ugyanakkor a folklór – még ha nem is a szó szoros értelmében –, ezért elképzelhető, hogy ezekből a keresztszemes mintákból szintén érdemes lenne beemelni, mert nekik is roppant nagy a kulturális értékük. Vannak kifejezetten új termékekre vonatkozó terveink is. Bhadra fantasztikus dolgokat ír, én felnőtt meséknek hívom őket, és szeretnénk egy olyan kiadványt létrehozni, amelyben végre találkozik a kettőnk művészete. Lesznek egyfelől ezek a szívhez szóló történetek mindegyikükhöz matricával, hogy az olvasáskor megélt impulzív élményeidet, érzéseidet rögtön bele is tudd vinni egy alkotásba, mely rólad szól. Nekem nagy álmom, hogy ezekből az anyagokból gyerekszoba-dekorációkat készíthessünk. A szociális felelősségvállalás is motivál bennünket, ezért a későbbiekben szeretnénk hátrányos helyzetű, csökkent munkaképességű embereket bevonni a munkafolyamatba. Ezzel lehetőséget kapnának arra, hogy előállítsanak valamilyen értéket, és ennek köszönhetően teljes(ebb) életet éljenek. Azért is mentünk el ebbe a workshopos irányba, mert nem a négy fal között – és nem magunknak – akarjuk gyártani a termékeinket, hanem szeretnénk a vásárlóinkkal találkozni, látni az örömöt az arcukon, és visszajelzéseket kapni. Nem egy termék-előállító cég az álmunk, hanem egy olyan kreatív stúdió, amelyben mi jól érezzük magunkat, és a munkánk során nekünk is lehetőségünk van arra, hogy feltöltődjünk és élményekkel gazdagodjunk.

 

 

Bajáki Zsanett

Fotó: CaraWonga

 

 

 

© Minden jog fenntartva!